Jak vytvořit firemní brožuru v 6 krocích

Chcete svým zákazníkům představit nový produkt, informovat o chystané akci nebo rozšířit povědomí o své značce? Využijte k tomu brožuru – tiskový propagační materiál, který má v offline marketingu své nezastupitelné místo. S naším návodem si zvládnete navrhnout a vytvořit vlastní brožuru v pouhých 6 krocích.

Co je brožura a k čemu slouží?

Brožura může někomu připadat jako zastaralý marketingový nástroj, opak je ale pravdou. Zvlášť v offline marketingu se brožura dodnes s oblibou (a s úspěchem) používá. Předává informace o nových produktech a službách, propaguje akce nebo podniky a v neposlední řadě pomáhá budovat Vaši značku.

Ačkoliv se zpravidla jedná o tištěný materiál, použít se dá i v digitální podobě – třeba jako příloha newsletteru. Někdy si ji proto můžete splést s e-bookem, ten je ale vždy digitální.

A jak se brožura liší od letáku? Leták je podstatně kratší, většinou se jedná o oboustrannou A5 nebo skládací A4. Na rozdíl od něj má brožura vždy více stran.

Proč dát brožurám šanci?

  • Jsou levné, a přesto efektivní.
  • Snadno se distribuují.
  • Obsahují hodně informací.
  • Budují a šíří povědomí o značce.
  • Pomáhají budovat vztah se zákazníkem.
  • Propojují text a grafiku.
  • Využití najdou i v online marketingu.

Jak vytvořit vlastní brožuru?

Když už víte, co je brožura a jak by Vašemu podnikání mohla pomoci, možná jste po ní sami zatoužili. S naším návodem to zvládnete zcela sami. A pokud si s něčím nebudete vědět rady, jsme tu pro Vás – kontaktujte náš zákaznický servis nebo využijte naše grafické oddělení, které Vám navrhne brožuru na míru.

1. Co a komu bude brožura sdělovat?

Na začátku si ujasněte, pro koho a s jakým záměrem brožuru tvoříte. Pokud nemáte k dispozici analýzu cílové skupiny, podrobný brief a brand manuál, čeká Vás nyní spousta nekreativní práce. Na jejím konci byste měli přesně vědět, kdo bude Vaši brožuru číst a jak dotyčného přimějete k požadované akci – třeba k nákupu, vytvoření objednávky nebo k návštěvě podniku. 

Co byste měli vědět o své cílové skupině před tím, než začnete tvořit brožuru?

  • Cílíte spíše na ženy, nebo na muže? Nebo jsou Vaši zákazníci převážně děti?
  • Jakou věkovou skupinu se snažíte oslovit?
  • Jaké problémy Vaše cílová skupina řeší a jak jí může pomoci Váš produkt nebo služba?
  • Jak mezi sebou mluví? Používá slang nebo snad nářečí?

Suma sumárum: tvorba brožury se neobejde bez znalosti Vaší cílové skupiny. Nestačí ale vědět, pro koho brožuru tvoříte, ale také s jakým záměrem. Teprve když si odpovíte na obě tyto otázky, můžete se přesunout k dalšímu kroku.

2. Připravte si osnovu

Možná máte v hlavě spoustu nápadů na působivé slogany nebo neotřelý vizuál. Než je ale začnete jeden po druhém realizovat, vytvořte si osnovu, která dá Vaší brožuře strukturu.

  • Sepište si klíčové body, které by měly zaznít v textech: Vlastnosti a výhody produktu, důležité informace o konané akci nebo historie a příběh Vaší značky.
  • Shromážděte veškerou grafiku, kterou plánujete použít, a naplánujte si její rozmístění v brožuře.
  • Rozdělte obsah brožury do sekcí a určete jejich pořadí.
  • Důležité nebo zajímavé informace shrňte do tabulek nebo infoboxů.

3. Přeneste své nápady do slov

S připravenou osnovou máte skvělý odrazový můstek k tomu, abyste své nápady začali formulovat do slov. Nejde Vám to? Tady je několik rad, jak na copy, které zaujme, přesvědčí a nakonec přiměje k akci: 

  • Pište krátké odstavce na 3–5 řádků. Nechcete svého čtenáře zahltit informacemi ani ho odradit od čtení dříve, než začne.
  • Každému odstavci přidělte vlastní nadpis (případně podnadpis).
  • Používejte bodové nebo číselné seznamy, tabulky, infoboxy a citace.
  • Důležité informace zvýrazněte, aby je čtenář nemusel v textu složitě hledat.
  • Zvolte správný jazyk s ohledem na tonalitu a cílovou skupinu.
  • Nezapomeňte na výzvu k akci a kontaktní údaje.

4. Řekněte to názornou grafikou

Co uděláte, když se vám dostane do rukou brožura? S největší pravděpodobností si ji nejprve prolistujete a teprve pokud Vás něco zaujme, začnete číst. Pamatujte, že brožura by sice měla být informačně hodnotná a přínosná, ale přitom maximálně názorná. Co nejvíce informací se proto snažte sdělit prostřednictvím fotek, ilustrací nebo infografiky.

  • Vyhýbejte se fotkám, které by mohla použít i Vaše konkurence.
  • Pokud je to jen trochu možné, vytvořte si vlastní grafiku nebo použijte své vlastní obrázky.
  • Ujistěte se, že všechny snímky mají vysokou kvalitu a nejsou rozmazané.
  • Používejte barvy a motivy, které si zákazníci spojují s Vaší značkou.
  • Nezapomeňte do brožury umístit své logo.

5. Vytvořte si návrh v 2D kreatoru

S právě nabitými znalostmi si snadno navrhnete vlastní brožuru v našem 2D kreatoru. Jednoduchý a intuitivní nástroj Vám umožní vytvořit grafický návrh, který můžete následně rovnou nechat vytisknout. Ještě předtím ale Váš návrh zkontrolujeme, aby byl výsledek perfektní.

Tip: Podívejte se na srozumitelný videonávod, který Vás celým procesem provede krok za krokem, nebo nás kontaktujte.

6. Vytiskněte brožuru a dostaňte ji ke svým zákazníkům

Návrh brožury jste odeslali k tisku a teď už v rukou držíte hotový produkt? V tom případě zbývá jediné – dostat ho k Vašim zákazníkům. Možná nejtěžší krok z celého procesu můžete pojmout mnoha různými způsoby:

  • Vytištěnou brožuru můžete přiložit ke zboží, které si u Vás zákazník zakoupil (ať už v kamenné prodejně, nebo v e-shopu) a nenásilně ho tak informovat o dalších produktech nebo slevových akcích.
  • Příležitost k distribuci brožur máte na konferencích, veletrzích a dalších offline akcích, kterých se účastní Vaše cílová skupina.
  • Brožury mají své místo také na hotelové recepci, v kadeřnictví nebo v čekárně u lékaře.
  • Brožury lze doručovat přímo do poštovní schránky. Pamatujte ale, že nevyžádaná reklama může Vaši značku poškodit.
  • V neposlední řadě můžete brožuru převést do digitální podoby a takto ji umístit na svůj web nebo ji vložit do newsletteru.

Co by měla obsahovat každá brožura?

Jakkoliv je každá brožura naprosto jedinečná svým obsahem a celkovým provedením, některé věci by měly mít všechny brožury společné:

  • Viditelné logo, brandové barvy a motivy.
  • Dostatek bílého prostoru, aby byl text přehledný.
  • Minimálně jednu výzvu k akci.
  • Kontaktní údaje (e-mail, telefon, adresa).
  • Odkaz na webové stránky a případně sociální sítě.

A co by naopak žádná brožura obsahovat neměla? Gramatické a stylistické chyby. Nezapomeňte si proto brožuru před tiskem důkladně zkontrolovat a požádejte o pomoc i své okolí, abyste zabránili autorské slepotě. V ideálním případě nechte provést profesionální korekturu, ať máte jistotu, že brožuru posíláte do světa bez jakékoliv vady na kráse.

I přes naše tipy si s návrhem brožur nevíte rady? Využijte naše grafické oddělení, které Vám vytvoří grafiku na míru Vašim potřebám (nebo upraví stávající návrh). Za hodinu práce našeho grafika účtujeme 599 Kč (bez DPH). Tisková data můžete zasílat dle návodu a my Vám obratem zašleme časový odhad pro přípravu Vaší grafiky. Více o našem grafickém oddělení najdete v sekci grafické a konstrukční práce.